Gdy oryginalność
potrafi poruszyć świat
Jedni wielkie wizje snuli w garażu, inni w harcerskim szczepie „Pomarańczarnia”. Był koniec lat 80., kiedy Piotr Kabaj, Tomasz Kopeć i Piotr Kostro ze swojej „Pomarańczy” wzięli pierwsze trzy litery, dodali słówko „ton” i… Reszta jest historią? Może nie od razu.
Pierwsza działalność Pomatonu polegała na wydawaniu śpiewników: Brassensa, Zespołu Reprezentacyjnego, Jacka Kaczmarskiego, Wolnej Grupy Bukowiny i szant. Harcerska przeszłość założycieli pomogła w zdobyciu zgody Jacka Kaczmarskiego na wydawanie jego śpiewników a potem kaset, i tak trzech młodych ludzi rozpoczęło mającą trwać do dziś, działalność fonograficzną.
W 1993 roku, w pewnym niewielkim, wynajmowanym mieszkaniu, stało się jasne, kto sprzedawać będzie The Beatles w Polsce. W prowizorycznym biurze odbyło się spotkanie, które zadecydowało o dalszej przyszłości firmy. Pomaton podpisał umowę z EMI, dzięki której firma zaczęła dystrybuować albumy Pink Floyd, Queen, Tiny Turner, Joe Cockera czy właśnie The Beatles.
Choć kontrakt z gigantem okazał się sukcesem, Pomaton miał kolejne ambicje – stworzyć lokalny katalog. Inwestycja w polskich artystów okazała się strzałem w dziesiątkę, a umowy wydawnicze z Pomatonem podpisali Maanam, T.Love i Stanisław Soyka.
Kolejne lata to przekształcenia, które doprowadziły do Warner Music Poland w obecnym kształcie. Jednym z kluczowych posunięć wciąż rozwijającej się firmy było wykupienie w 2015 roku katalogu Polskich Nagrań zawierającego najcenniejsze w kraju zbiory muzyki popularnej, rockowej, ludowej, klasycznej i jazzowej. Innymi słowy Warner Music Poland zdobył prawa do przebojów Anny German, Czesława Niemena, Marka Grechuty, Ireny Santor, Zdzisławy Sośnickiej, Breakout czy kompozycji Krzysztofa Komedy, Tomasza Stańki, Wojciecha Karolaka, Witolda Lutosławskiego, Krzysztofa Pendereckiego i Wojciecha Kilara. Już jako część rodziny Warner Music Poland, Polskie Nagrania, które w 2022 roku obchodziły 65-lecie, przygotowały unikatową na polskim rynku jubileuszową kolekcję Czarnych CD, a także limitowaną edycję kolorowych winyli z reedycjami klasyków, nie zaprzestając przy tym wydawania nowych tytułów w ramach kultowej serii Polish Jazz.
Warner Music Poland to jednak nie tylko polska klasyka. To także dystrybucja światowego katalogu i promocja największych globalnych gwiazd, jak Ed Sheeran, Dua Lipa, Michael Bublé, Red Hot Chili Peppers, Roddy Ricch, CKay, Charlie Puth czy Lizzo.
Wytwórnia skutecznie przyciąga młodych, utalentowanych twórców z Polski, czego dowodem współpraca z takimi artystami, jak Mela Koteluk, Piotr Zioła, Dawid Kwiatkowski, Mary Komasa, Audiosoulz i jedna z największych gwiazd na polskiej scenie, Natalia Szroeder. Trzymając rękę na pulsie nowych trendów, Warner Music Poland mocno stawia na hip-hop i urban, zdobywając zaufanie kluczowych przedstawicieli tych gatunków, by wymienić tylko Oliwkę Brazlil, Zdechłego Osę, White Widow oraz zdobywcę złotych, platynowych i diamentowych płyt, Smolastego.
Choć niewątpliwie dla każdej wytwórni muzycznej, najważniejsi są artyści, Warner Music Poland dba również o biznes, realizując innowacyjne projekty (Złoty Spinacz w kategorii Event komercyjny za Maybelline New York Stories) i stawiając na wielopłaszczyznowe kooperacje. W maju 2022 roku wytwórnia zainwestowała w agencję koncertową BIG IDEA, mocno osadzoną w rodzimym rynku hip-hop i jednego z kluczowych polskich promotorów koncertów oraz festiwali. Kilka miesięcy później współpracę biznesową rozpoczęli Warner Music Poland i Grupa STEP, do której należy m.in. wytwórnia Step Records odpowiedzialna za setki tytułów z top 50 zestawienia OLiSu. Kooperacje te pozwalają Warner Music Poland kompleksowo wspierać najlepsze hip-hopowe projekty oraz utalentowanych artystów z całej Polski i nie tylko.
30-lat działalności obecnego Warner Music Poland to setki spotkań, dziesiątki podpisanych kontraktów, wciąż rosnąca liczba przesłuchanych piosenek, praca nad serią Złota Kolekcja, złote i platynowe płyty czy upragnione Fryderyki. To jednak także, i przede wszystkim, ludzie którzy tworzą firmę. Pełni pasji, zaangażowania, kochający muzykę, otwarci na nowe wyzwania muzycznej branży, gotowi wdrożyć najbardziej szalone pomysły, bo oryginalność potrafi poruszyć świat.